Algemene Voorwaarden Hues Dienstverlening

Besloten vennootschap Hues Dienstverlening (hierna: Hues Dienstverlening) is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 88245276 en is gevestigd aan De Karteling 4 (1132JM) te Volendam.

 

Artikel 1 - Begrippen

1. In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.

2. Aanbod: iedere aanbieding of offerte aan Opdrachtgever tot het verrichten van Diensten door Hues Dienstverlening.

3. Bedrijf: de natuurlijke of rechtspersoon die handelt in uitoefening van beroep of bedrijf.

4. Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf.

5. Diensten: de Diensten die Hues Dienstverlening aanbiedt, zijn diverse schoonmaakwerkzaamheden.

6. Aannemer Hues Dienstverlening die het werk zelfstandig of onder zijn leiding door anderen doet uitvoeren

7. Hulpmiddelen: De Hulpmiddelen ten behoeve van de Werkzaamheden door Aannemer ingezette middelen zoals reinigingsmiddelen en materialen, hoogwerkers, bedrijfsmiddelen en machines etc.

7. Object: het door Opdrachtgever aangewezen pand, schip, bus, sanitair waarvoor Hues Dienstverlening de Werkzaamheden uitvoert.

8. Opdrachtgever: de Consument die of het Bedrijf dat Hues Dienstverlening heeft aangesteld, projecten aan Hues Dienstverlening heeft verleend voor Diensten die door Hues Dienstverlening worden uitgevoerd, of waaraan Hues Dienstverlening een voorstel op grond van een Overeenkomst heeft gedaan.

9. Producten: Reinigingsmiddelen, apparatuur, machines, installaties, (sanitaire) gebruiksartikelen etc. welke verband houden met de Diensten in de meest brede zin van het woord en verkocht of verhuurd worden aan Opdrachtgever.

9. Overeenkomst: elke Overeenkomst en andere verplichtingen tussen Opdrachtgever en Hues Dienstverlening tot het verrichten van schoonmaakwerkzaamheden, alsmede ieder schoonmaakcontract, waarmee deze algemene voorwaarden een onverbrekelijk geheel vormen.

10. Werkzaamheden: wanneer in deze algemene voorwaarden wordt gesproken over werkzaamheden, wordt er gedoeld op de schoonmaakwerkzaamheden alsmede aanverwante werkzaamheden in de breedste zin van het woord.

 

Artikel 2 - Toepasselijkheid

1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk Aanbod van Hues Dienstverlening, elke Overeenkomst tussen Hues Dienstverlening en Opdrachtgever en op elke dienst die door Hues Dienstverlening wordt aangeboden.

2. Voordat een Overeenkomst wordt gesloten, krijgt Opdrachtgever de beschikking over deze algemene voorwaarden. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal Hues Dienstverlening aan Opdrachtgever aangeven op welke wijze Opdrachtgever de algemene voorwaarden kan inzien.

3. Afwijking van deze algemene voorwaarden is niet mogelijk. In uitzonderlijke situaties kan van de algemene voorwaarden afgeweken worden voor zover dit expliciet en schriftelijk met Hues Dienstverlening is overeengekomen.

4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende, gewijzigde en vervolgopdrachten van Opdrachtgever.

5. De algemene voorwaarden van Opdrachtgever zijn uitgesloten.

6. Indien een of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden gedeeltelijk of geheel nietig zijn of worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden in stand, en zal de nietige/vernietigde bepaling(en) vervangen worden door een bepaling met dezelfde strekking als de originele bepaling.

7. Onduidelijkheden over de inhoud, uitleg of situaties die niet geregeld zijn in deze algemene voorwaarden, dienen beoordeeld en uitgelegd te worden naar de geest van deze algemene voorwaarden.

8. De toepasselijkheid van de artikelen 7:404 BW en 7:407 lid 2 BW is expliciet uitgesloten.

9. Indien in deze algemene voorwaarden wordt verwezen naar zij/haar, dient dit tevens te worden opgevat als een verwijzing naar hij/hem/zijn, indien en voor zover van toepassing.

 

Artikel 3 - Het Aanbod

1. Alle door Hues Dienstverlening gedane aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is aangegeven. Indien het Aanbod beperkt of onder specifieke voorwaarden geldig is, wordt dit uitdrukkelijk in het Aanbod vermeld.

2. Hues Dienstverlening is slechts aan een Aanbod gebonden indien deze door Opdrachtgever schriftelijk binnen 30 dagen wordt bevestigd. Niettemin heeft Hues Dienstverlening het recht een Overeenkomst met een (potentiële) Opdrachtgever om een voor Hues Dienstverlening gegronde reden te weigeren.

3. Het aanbod bevat een omschrijving van de aangeboden Diensten. De beschrijving is voldoende gespecificeerd, zodat Opdrachtgever in staat is om een goede beoordeling van het aanbod te maken. Eventuele gegevens in het aanbod zijn slechts een indicatie en kunnen geen grond zijn voor enige schadevergoeding of het ontbinden van de Overeenkomst.

4. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor vervolgopdrachten.

5. Termijnen in het Aanbod van Hues Dienstverlening zijn in beginsel indicatief en geven Opdrachtgever bij overschrijding ervan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

 

Artikel 4 - Totstandkoming van de Overeenkomst

1. De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat Opdrachtgever een Aanbod c.q. Overeenkomst van Hues Dienstverlening heeft aanvaard door een ondertekend exemplaar (ingescand of origineel) aan Hues Dienstverleningte retourneren, dan wel een expliciet en ondubbelzinnig akkoord geeft op het Aanbod per e-mail. De Overeenkomst wordt tevens geacht tot stand te zijn gekomen indien Hues Dienstverlening feitelijk uitvoering geeft aan de opdracht.

2. Hues Dienstverlening is niet gehouden aan een Aanbod indien Opdrachtgever redelijkerwijs had kunnen verwachten of heeft moeten begrijpen of behoorde te begrijpen dat het Aanbod een kennelijke vergissing of verschrijving bevat. Aan deze vergissing of verschrijving kan Opdrachtgever geen rechten ontlenen.

3. Indien Opdrachtgever een reeds bevestigde opdracht annuleert, worden de reeds daadwerkelijk gemaakte kosten (inclusief de bestede tijd) in rekening gebracht bij Opdrachtgever.

4. Elke Overeenkomst die met Hues Dienstverlening wordt aangegaan of een project dat door Opdrachtgever aan Hues Dienstverlening wordt toegekend, berust bij het bedrijf en niet bij een individuele persoon die met Hues Dienstverlening is verbonden.

5. Het herroepingsrecht van Opdrachtgever zijnde een Bedrijf is uitgesloten, tenzij anders overeengekomen.

6. Opdrachtgever zijnde een Consument heeft gedurende de wettelijke termijn van 14 dagen recht op herroeping, tenzij Hues Dienstverlening met instemming van Opdrachtgever reeds een aanvang heeft gemaakt met de Dienstverlening en Opdrachtgever door middel van deze instemming afziet van haar herroepingsrecht.

7. Indien de Overeenkomst door meerdere Opdrachtgevers wordt aangegaan, is elke Opdrachtgever afzonderlijk hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van alle uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen.

 

Artikel 5 - Duur en beëindiging van de Overeenkomst

1. De Overeenkomst wordt aangegaan voor de duur zoals in de offerte vermeld, tenzij anders overeengekomen.

2. Na afloop van de Overeenkomst wordt deze stilzwijgend met 12 maanden verlengd voor Bedrijf, tenzij anders overeengekomen.

3. Na afloop van de Overeenkomst wordt deze stilzwijgend telkens met een maand verlengd voor Consument, tenzij anders overeengekomen.

4. De Overeenkomst kan niet tussentijds worden opgezegd.

5. Opdrachtgever zijnde Bedrijf kan de Overeenkomst tegen het einde van een periode door middel van schriftelijke kennisgeving aan Hues Dienstverlening beëindigen met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden. Indien de Overeenkomst nog geen maand heeft geduurd, geldt een opzegtermijn van 1 maand. De opzegtermijn geldt tevens indien de Werkzaamheden niet kunnen worden uitgevoerd door bijvoorbeeld verhuizing, verkoop van het Object of andere aan Opdrachtgever toe te rekenen oorzaken.

6. Opdrachtgever zijnde Consument kan de Overeenkomst tegen het einde van een periode door middel van schriftelijke kennisgeving aan Hues Dienstverlening beëindigen met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand. De opzegtermijn geldt tevens indien de Werkzaamheden niet kunnen worden uitgevoerd door bijvoorbeeld verhuizing, verkoop van het Object of andere aan Opdrachtgever toe te rekenen oorzaken.

7. De opzegtermijn vangt aan op het moment dat de opzegging door de andere partij ontvangen is. Hues Dienstverlening zal bij opzegging zijdens Opdrachtgever, deze opzegging schriftelijk bevestigen.

8. Zowel Opdrachtgever als Hues Dienstverlening kan de Overeenkomst ontbinden op grond van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst indien de andere partij schriftelijk in gebreke is gesteld en haar een redelijke termijn is gegeven tot nakoming van haar verplichtingen en zij alsnog verzuimt haar verplichtingen alsdan correct na te komen. Hieronder worden tevens verstaan de betalings- en medewerkingsverplichtingen van Opdrachtgever.

9. Zowel Opdrachtgever als Hues Dienstverlening kan de Overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling geheel of gedeeltelijk schriftelijk met onmiddellijke ingang opzeggen ingeval een der partijen in surséance van betaling verkeert, faillissement is aangevraagd of wettelijke schuldsaneringsregeling natuurlijke personen is toegepast of de betreffende onderneming eindigt door liquidatie. Indien een situatie zoals hierboven vermeld zich voordoet, is Hues Dienstverlening nimmer gehouden tot restitutie van reeds ontvangen gelden en/of schadevergoeding.

10. De ontbinding van de Overeenkomst laat de betalingsverplichtingen van Opdrachtgever onverlet voor zover Hues Dienstverlening ten tijde van de ontbinding reeds (schoonmaak)werkzaamheden heeft verricht of prestaties heeft geleverd. Opdrachtgever dient de overeengekomen vergoeding te voldoen.

11. Ingeval van annulering van een reeds bevestigde losse afspraak binnen 48 uur voor aanvang van de Werkzaamheden, is Opdrachtgever verplicht de volledige kosten te voldoen, tenzij anders overeengekomen.

 

Artikel 6 - Uitvoering van de Werkzaamheden

1. Hues Dienstverlening zal zich inspannen om de overeengekomen werkzaamheden met de grootst mogelijke zorgvuldigheid uit te voeren zoals van een goed opdrachtnemer verlangd mag worden. Hues Dienstverlening staat in voor een professionele dienstverlening.

2. De omvang en de reikwijdte van de Werkzaamheden die ten behoeve van Opdrachtgever worden uitgevoerd, zijn gebaseerd op de Werkzaamheden zoals vastgelegd in de offerte dan wel de opdrachtbevestiging c.q. Overeenkomst. De werkzaamheden worden uitgevoerd binnen het kader van de cao in het Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf, Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) en binnen de richtlijnen van de Inspectie SZW (Arbeidsinspectie).

3. De Werkzaamheden worden uitgevoerd op de dagen en tijden waarop volgens de meest recente cao in het Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf geen toeslag voor bijzondere uren van toepassing is. Indien de Werkzaamheden op verzoek van Opdrachtgever dienen te worden uitgevoerd op afwijkende dagen en tijden, wordt hiervoor een toeslag in rekening gebracht conform de cao, tenzij anders overeengekomen.

4. De door Opdrachtgever verstrekte informatie en gegevens zijn de basis waarop de door Hues Dienstverlening aangeboden Diensten en de prijzen zijn gebaseerd.

5. Bij de uitvoering van de Werkzaamheden is Hues Dienstverlening niet verplicht of gehouden om de aanwijzingen van Opdrachtgever op te volgen indien daardoor de inhoud of omvang van de overeengekomen Werkzaamheden wordt gewijzigd. Indien de aanwijzingen nadere werkzaamheden opleveren voor Hues Dienstverlening, is Opdrachtgever gehouden om dienovereenkomstig de aanvullende bijkomende kosten te vergoeden op basis van een nieuwe offerte.

6. Hues Dienstverlening is gerechtigd om voor de uitvoering van de Werkzaamheden naar eigen inzicht derden in te schakelen.

7. Indien de aanvang, voortgang of oplevering van de Werkzaamheden wordt vertraagd doordat bijvoorbeeld Opdrachtgever niet of niet tijdig, of niet in het gewenste formaat alle gevraagde informatie heeft aangeleverd, onvoldoende medewerking verleent, een eventueel voorschot niet tijdig is ontvangen door Hues Dienstverlening of tijdens de uitvoering hindering ondervindt in verband met een oorzaak welke te wijten is aan Opdrachtgever of diens werknemers of er door andere omstandigheden, welke voor rekening en risico van Opdrachtgever komen sprake is van vertraging, heeft Hues Dienstverlening recht op een redelijke verlenging van de (op)leveringstermijn. Alle schade en bijkomende kosten als gevolg van vertraging door een oorzaak zoals hierboven genoemd komen niet voor vergoeding in aanmerking en komen voor rekening en risico van Opdrachtgever.

 

Artikel 7 - Verplichtingen Opdrachtgever

1. Opdrachtgever is verplicht alle door Hues Dienstverlening verzochte informatie in de gewenste vorm te verstrekken ten behoeve van een juiste en doelmatige uitvoering van de Overeenkomst (waaronder tevens verstaan kaarten, tekeningen, overzichten, huisaansluitingen en meer). Bij gebreke hiervan kan het voorkomen dat Hues Dienstverlening niet in staat is alle overeengekomen Werkzaamheden tijdig en volledig uit te voeren. Hues Dienstverlening is niet verplicht om de juistheid en/of volledigheid van de aan haar verstrekte informatie te controleren. De gevolgen van een dergelijke situatie komen te allen tijde voor rekening en risico van Opdrachtgever.

2. Opdrachtgever is verplicht er voor zorg te dragen dat:

  1. Garderobe-, sanitaire en overige voorzieningen aanwezig zijn waar Hues Dienstverlening gedurende de Overeenkomst gebruik van kan maken. Indien ten gevolge van het gebruik van de garderobe schade, diefstal of vermissing optreedt van zaken van Hues Dienstverlening komt dit voor rekening en risico van Opdrachtgever, tenzij uitdrukkelijk andere afspraken zijn gemaakt;
  2. Hues Dienstverlening op de werklocatie beschikt over aansluitmogelijkheden voor elektriciteit, gas en water. Opdrachtgever dient de kosten hiervan te vergoeden. Verloren arbeidsuren als gevolg van water, gas- of stroomuitval komen eveneens voor rekening van de Opdrachtgever;
  3. Hues Dienstverlening op de overeengekomen data en tijden toegang krijgt tot de werklocatie, welke locatie voldoet aan de hiervoor geldende wettelijke (veiligheids)eisen en arbeidsomstandigheden (conform de cao in het Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf, Arbowet en binnen de richtlijnen van de Inspectie SZW (Arbeidsinspectie)). Bij gebreke hiervan is Hues Dienstverlening gerechtigd de werkzaamheden op te schorten zolang hieraan niet voldaan is, zonder gehouden te zijn tot vergoeding van enige (vertragings)schade;
  4. De door Opdrachtgever ingeschakelde derden hun werkzaamheden en/of leveringen dusdanig verrichten, dat Hues Dienstverlening geen vertraging en geen belemmering ondervindt bij de uitvoering van de werkzaamheden;
  5. Hues Dienstverlening tijdig beschikt over voldoende gelegenheid voor de opslag en/of afvoer van Hulp- en reinigingsmiddelen, zoals werkkasten welke bij voorkeur afsluitbaar zijn en voorbehouden aan Hues Dienstverlening;
  6. Opdrachtgever zal Hues Dienstverlening de mogelijkheid bieden afval, voortvloeiende uit de reiniging van welke aard dan ook, in de door Opdrachtgever beschikbaar gestelde ruimte af te voeren.
  7. Indien overeengekomen dat Werkzaamheden op hoogte dienen te worden verricht (zoals glazenbewassingswerkzaamheden) Hues Dienstverlening tijdig beschikt over eventueel benodigde ladder, steigers, rand- en valbeveiliging.
  8. Op de werklocatie dienen de door Hues Dienstverlening ingeschakelde derden in redelijkheid in de gewenste overige voorzieningen aanwezig te zijn, zonder dat hiervoor (extra) kosten aan Hues Dienstverlening gerekend worden.

3. Indien Opdrachtgever niet tijdig aan de in dit artikel genoemde verplichtingen voldoet, is Hues Dienstverlening gerechtigd de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten tot het moment dat Opdrachtgever wel aan haar verplichtingen heeft voldaan. De kosten in verband met de opgelopen vertraging en/of de kosten voor het verrichten van extra werkzaamheden c.q. overige gevolgen die hieruit voortvloeien komen voor rekening en risico van Opdrachtgever.

 

Artikel 8 - Hulpmiddelen

1. Hues Dienstverlening is vrij in haar keuze van Hulpmiddelen. Alle Hulpmiddelen zijn bij de prijs inbegrepen, tenzij Partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.

2. De Hulpmiddelen blijven eigendom van Hues Dienstverlening tenzij anders is overeengekomen.

3. Opdrachtgever is gehouden om er op eerste verzoek van Hues Dienstverlening eraan mee te werken dat Hues Dienstverlening de genoemde Hulpmiddelen terug kan nemen. Opdrachtgever doet daarom bij voorbaat afstand van eventuele retentierechten met betrekking tot deze Hulpmiddelen en zal geen beslag doen/laten leggen op de Hulpmiddelen.

 

Artikel 9 - Overnameverbod

Het is Opdrachtgever verboden om tijdens de duur van de Overeenkomst en zes maanden na het eindigen van de overeenkomst (ex)personeel en/of ingeschakelde derden van Hues Dienstverlening te benaderen voor dezelfde of vergelijkbare werkzaamheden.

 

Artikel 10 - Aanvullende werkzaamheden (meerwerk) en wijzigingen

1. Geringe afwijkingen van de overeengekomen Werkzaamheden zullen indien deze naar inzicht van Hues Dienstverlening noodzakelijk zijn of door Opdrachtgever worden gewenst, in beginsel kosteloos worden uitgevoerd, tenzij de omvang van de Overeenkomst zodanig of voor langere duur dient te worden gewijzigd. In een dergelijk geval, is is Opdrachtgever verplicht om deze aanvullende werkzaamheden te vergoeden volgens het overeengekomen tarief. Hues Dienstverlening is niet verplicht om aan dit verzoek te voldoen, en kan van Opdrachtgever verlangen dat daarvoor een aparte Overeenkomst wordt gesloten en/of doorverwezen wordt naar een bevoegde derde.

2. Indien Opdrachtgever de inhoud of omvang van de Overeenkomst met inbegrip van de overeengekomen Werkzaamheden, treden partijen in overleg. De overeengekomen wijzigingen dienen schriftelijk te worden vastgelegd. Indien naar inzicht van Hues Dienstverlening noodzakelijk wordt de oorspronkelijke opdrachtbevestiging aangepast. Opdrachtgever dient deze aangevulde opdrachtbevestiging opnieuw te ondertekenen, waarna deze een onverbrekelijk geheel vormt met de Overeenkomst.

3. Alle benodigde Hulp- en reinigingsmiddelen zijn bij het Aanbod inbegrepen, tenzij Opdrachtgever verlangt dat de Werkzaamheden met behulp van speciale hulp- en reinigingsmiddelen worden uitgevoerd. Opdrachtgever is gehouden om de hiervoor door Hues Dienstverlening gemaakte kosten te voldoen.

 

Artikel 11 - Prijzen en betaling

1. Alle prijzen zijn gebaseerd op de door partijen overeengekomen Werkzaamheden en zijn in beginsel exclusief omzetbelasting (btw), tenzij anders overeengekomen.

2. Hues Dienstverlening voert haar dienstverlening uit conform het overeengekomen uurtarief. Het uurtarief is in beginsel inclusief kosten voor hulp- en reinigingsmiddelen, tenzij expliciet anders overeengekomen. Indien overeengekomen dat het uurtarief de prijs exclusief de kosten voor hulp- en reinigingsmiddelen bedraagt, worden de kosten van de daadwerkelijk gebruikte zaken apart aan Opdrachtgever in rekening gebracht. Opdrachtgever dient deze kosten volledig te vergoeden, welke zijn berekend op basis van nacalculatie. De kosten van de werkzaamheden worden maandelijks gefactureerd.

3. Reistijd ten behoeve van Opdrachtgever, en met reizen gerelateerde kosten worden aan Opdrachtgever doorberekend, tenzij anders overeengekomen.

4. Opdrachtgever is verplicht de kosten van derden, die na goedkeuring van Opdrachtgever door Hues Dienstverlening haar ingezet worden, volledig te vergoeden tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.

5. Partijen kunnen overeenkomen dat Opdrachtgever een voorschot dient te betalen. Indien een voorschot is overeengekomen, dient Opdrachtgever het voorschot te betalen alvorens een aanvang wordt gemaakt met de uitvoering van de Werkzaamheden.

6. Opdrachtgever kan geen rechten of verwachtingen ontlenen aan een vooraf afgegeven begroting, tenzij partijen uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen.

7. Indien Hues Dienstverlening gerede twijfel heeft omtrent de betalingscapaciteit van Opdrachtgever kan Hues Dienstverlening op eerste verzoek, zowel voorafgaand aan als tijdens de uitvoering van de Overeenkomst, verlangen dat Opdrachtgever een gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling doet dan wel genoegzame zekerheid stelt voor de nakoming van haar verbintenis. Onder genoegzame zekerheid wordt in ieder geval verstaan een op eerste verzoek van Hues Dienstverlening opeisbare doorlopende bankgarantie, gesteld door een eerste klas Nederlandse bank, ter hoogte van 110% van de door Opdrachtgever verschuldigde bedragen (100% van deze bedragen met een opslag van 10% voor rente).

8. Prijswijzigingen die buiten de macht van Hues Dienstverlening worden veroorzaakt ten gevolge van wijzigingen in wet- en regelgeving of wijzigingen in de geldende cao worden aan Opdrachtgever doorberekend. Hues Dienstverlening is slechts gerechtigd om de geldende prijzen en tarieven jaarlijks te verhogen conform de geldende inflatietarieven. Overige prijswijzigingen gedurende de Overeenkomst zijn slechts mogelijk indien en voor zover deze uitdrukkelijk zijn vastgelegd in de Overeenkomst.

9. Opdrachtgever dient deze kosten ineens, zonder verrekening of opschorting, binnen de opgegeven betaaltermijn van uiterlijk 14 dagen zoals vermeld op de factuur te voldoen op het aan haar kenbaar gemaakte rekeningnummer en gegevens van Hues Dienstverlening.

10. In geval van liquidatie, insolventie, faillissement, onvrijwillige liquidatie of verzoek tot betaling jegens Opdrachtgever wordt de betaling en alle andere verplichtingen van Opdrachtgever uit hoofde van de Overeenkomst onmiddellijk opeisbaar.

 

Artikel 12 - Incassobeleid

1. Wanneer Opdrachtgever niet aan haar betalingsverplichting voldoet, en niet binnen de daarvoor gestelde betalingstermijn heeft voldaan aan haar verplichting, is Opdrachtgever zijnde een Bedrijf van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever zijnde een Consument zal eerst een schriftelijke aanmaning ontvangen met een termijn van 14 dagen na de datum van de aanmaning om alsnog aan de betalingsverplichting te voldoen met daarbij een opgave van de buitengerechtelijke kosten indien Consument binnen die termijn niet aan haar verplichtingen voldoet, alvorens zij in verzuim raakt.

2. Vanaf de datum dat Opdrachtgever in verzuim is, zal Hues Dienstverlening zonder nadere ingebrekestelling recht hebben op de wettelijke handelsrente vanaf de eerste verzuimdag tot algehele voldoening, en vergoeding van de buitengerechtelijke kosten conform artikel 6:96 BW te berekenen volgens de staffel uit het besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten van 1 juli 2012.

3. Indien Hues Dienstverlening meer of hogere kosten heeft gemaakt welke redelijkerwijze noodzakelijk zijn, komen deze kosten in aanmerking voor vergoeding. Ook de integrale gemaakte gerechtelijke en executiekosten zijn voor rekening van Opdrachtgever.

 

Artikel 13 - Eigendomsvoorbehoud Producten

1. Wanneer Hues Dienstverlening Producten aan Opdrachtgever verkoopt, behoudt Hues Dienstverlening zich de eigendom van deze Producten voor totdat deze Producten zijn betaald, en alle overige vorderingen genoemd in artikel 3:92 lid 2 BW die Hues Dienstverlening op Opdrachtgever heeft of zal verkrijgen zijn voldaan.

2. Opdrachtgever is vanwege het eigendomsvoorbehoud gehouden om de Producten met de nodige zorgvuldigheid en als herkenbare eigendom van Aannemer te bewaren.

3. Zolang de eigendom van de Producten niet op Opdrachtgever is overgegaan, mag zij de Producten niet verpanden of aan een derde enig ander recht daarop verlenen. Het is Opdrachtgever ook niet toegestaan de Producten door te verkopen tenzij dit in het kader van de normale uitoefening van haar bedrijf gebruikelijk is.

4. Indien Opdrachtgever tekortschiet in de nakoming van haar verbintenis of indien Hues Dienstverlening goede grond heeft te vrezen dat Opdrachtgever hierin tekort zal schieten, ook in de gevallen als bedoeld in artikel 6:80 BW, is Hues Dienstverlening, onverminderd haar overige rechten, bevoegd onmiddellijke afgifte te vorderen van de onder eigendomsvoorbehoud vallende Producten. Hiertoe verklaart Opdrachtgever dat zij op eerste verzoek van Hues Dienstverlening op ieder gewenst tijdstip alle relevante gegevens uit de administratie zal verschaffen. Tevens verklaart Opdrachtgever dat zij op eerste verzoek Hues Dienstverlening de toegang zal verschaffen tot haar bedrijfsgebouwen en bedrijfsterreinen teneinde Hues Dienstverlening te laten verifiëren of de Producten nog aanwezig zijn in de voorraad van Opdrachtgever teneinde deze mee te nemen dan wel deze over te dragen in eigendom en er een eerste stil pandrecht op te vestigen.

5. Na afgifte van de Producten zal Opdrachtgever worden gecrediteerd voor de marktwaarde die de Producten op dat moment hebben, die in geen geval hoger kan zijn dan de oorspronkelijke prijs, verminderd met de op de terugneming gevallen kosten en de overige schade van Hues Dienstverlening. 6. Indien de bepalingen uit dit artikel, met name de afgifteplicht, niet of niet tijdig worden nageleefd door Opdrachtgever, verbeurt Opdrachtgever ten behoeve van Hues Dienstverlening zonder dat rechterlijke tussenkomst vereist is, een direct opeisbare boete van € 10.000,- per overtreding en € 500,- voor iedere dag dat de overtreding voortduurt.

7. Opdrachtgever doet bij voorbaat afstand van eventuele retentierechten met betrekking tot de producten en zal geen beslag doen leggen op de Producten.

 

Artikel 14 - Privacy, gegevensverwerking en beveiliging

Indien Hues Dienstverlening bij de uitvoering van de Werkzaamheden in aanraking komt met (persoons)gegevens of andere vertrouwelijke gegevens van Opdrachtgever gaat zij hier zorgvuldig mee en zal deze slechts conform de geldende normen en voor zover noodzakelijk bij de uitvoering van de Overeenkomst gebruiken. Hues Dienstverlening legt deze verplichting tevens op aan de door haar ingeschakelde derde, doch staat zij niet in voor het handelen van deze derden.

 

Artikel 15 - Opschorting en ontbinding

1. Hues Dienstverlening, is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de Overeenkomst terstond en met directe ingang te ontbinden, indien:

  1. Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt;
  2. Hues Dienstverlening, na het sluiten van de Overeenkomst op goede grond vreest dat Opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen;
  3. Opdrachtgever bij het sluiten van de Overeenkomst verzocht is om zekerheid of een aanbetaling te doen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst, en deze betaling uitblijft of onvoldoende is;
  4. Indien door vertraging zijdens Opdrachtgever niet langer van Hues Dienstverlening kan worden gevergd dat zij de Overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal nakomen, is gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden.
  5. Indien zich omstandigheden voordoen welke van dusdanige aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst in de huidige vorm in redelijkheid niet van Hues Dienstverlening kan worden gevergd;
  6. Opdrachtgever in staat van faillissement is verklaard, haar faillissement is aangevraagd, aan Opdrachtgever al dan niet voorlopige surseance van betaling is verleend of een verzoek daartoe is gedaan, ten aanzien van Opdrachtgever een wettelijke schuldsaneringsregeling van toepassing is verklaard of een verzoek daartoe is gedaan of op andere wijze het vrije beheer over haar vermogen verliest;
  7. Het bedrijf van Opdrachtgever wordt geliquideerd;
  8. Opdrachtgever haar bedrijfsvoering staakt dan wel de zeggenschap over haar bedrijf aan een ander overdraagt;

2. Indien de ontbinding toe te rekenen is aan Opdrachtgever is Hues Dienstverlening gerechtigd tot een schadevergoeding van Opdrachtgever.

3. Indien de Overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Hues Dienstverlening, treden Partijen in overleg voor de overdracht van nog te verrichten Werkzaamheden aan derden indien de opzegging aan Opdrachtgever toerekenbaar is. De kosten voor overdracht komen voor rekening van Opdrachtgever. Hues Dienstverlening zal Opdrachtgever zoveel mogelijk vooraf inlichten over deze kosten. Opdrachtgever is gehouden deze kosten binnen de daarvoor aangegeven termijn te voldoen, tenzij anders overeengekomen.

 

Artikel 16 - Overmacht

1. Hues Dienstverlening is niet aansprakelijk wanneer zij ten gevolge van een overmachtssituatie haar verplichtingen op grond van de Overeenkomst niet kan nakomen.

2. Onder overmacht aan de zijde van Hues Dienstverlening wordt in elk geval verstaan, maar is niet beperkt tot: (i) overmacht van toeleveranciers van Hues Dienstverlening, (ii) het niet naar behoren nakomen van verplichtingen van toeleveranciers die door Opdrachtgever of diens derden aan Hues Dienstverlening zijn voorgeschreven of aanbevolen, (iii) gebrekkigheid bij de uitvoering van de dienst betrokken derden, (iv) overheidsmaatregelen, (v) storing van elektriciteit, internet en/of telecommunicatiefaciliteiten, (vi) ziekte van werknemers van Hues Dienstverlening of de door haar ingeschakelde derden, (vii) brand, (viii) waterschade en (ix) overige situaties die naar het oordeel van Hues Dienstverlening buiten haar invloedssfeer vallen die de nakoming van haar verplichtingen tijdelijk of blijvend verhinderen.

4. Indien in geval van overmacht zijdens Opdrachtgever Hues Dienstverlening voor een duur langer dan 5 maanden niet in staat is de overeengekomen Werkzaamheden op de overeengekomen wijze, tijden en data te verrichten, treden partijen in overleg en zal de Overeenkomst voor zover noodzakelijk worden aangepast.

6. Indien Opdrachtgever zelf maatregelen treft waardoor Hues Dienstverlening de werkzaamheden (tijdelijk) niet, of niet volledig kan uitvoeren of waardoor de werkzaamheden niet zinvol zijn, dan geeft dit geen recht op vermindering van de overeengekomen totaalprijs voor die periode.

 

Artikel 17 - Beperking van aansprakelijkheid

1. Indien enig resultaat dat is vastgelegd in de Overeenkomst niet wordt bereikt, wordt een tekortkoming van Hues Dienstverlening alleen geacht te bestaan indien Hues Dienstverlening dit resultaat bij het aanvaarden van de Overeenkomst uitdrukkelijk heeft beloofd.

2. Indien sprake is van toerekenbare tekortkoming van Hues Dienstverlening, is Hues Dienstverlening uitsluitend gehouden tot betaling van enige schadevergoeding indien Opdrachtgever Hues Dienstverlening binnen 14 dagen na ontdekking van de tekortkoming in gebreke heeft gesteld en Hues Dienstverlening deze tekortkoming vervolgens niet binnen een redelijke termijn heeft hersteld. De ingebrekestelling dient schriftelijk te zijn ingediend en bevat een dusdanige nauwkeurige omschrijving/onderbouwing van de tekortkoming, zodat Hues Dienstverlening in staat is om adequaat te reageren. 

3. Indien het verrichten van Diensten door Hues Dienstverlening leidt tot aansprakelijkheid van Hues Dienstverlening, is die aansprakelijkheid beperkt tot het totale bedrag dat in het kader van de Overeenkomst wordt gefactureerd, doch slechts ten aanzien van de door Opdrachtgever geleden directe schade tenzij de schade het gevolg is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid zijdens Hues Dienstverlening. Onder directe schade wordt verstaan: redelijke kosten gemaakt ter beperking of voorkoming van directe schade, de vaststelling van de schadeoorzaak, de directe schade, de aansprakelijkheid en de wijze van herstel.

4. Hues Dienstverlening sluit uitdrukkelijk alle aansprakelijkheid uit voor gevolgschade. Hues Dienstverlening is niet aansprakelijk voor gevolgschade, indirecte schade, bedrijfsschade, winstderving en/of geleden verlies, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie, vermogensverliezen, vertragingsschade, renteschade en immateriële schade.

5. Hues Dienstverlening is niet aansprakelijk indien er incidenten en/of ongelukken plaatsvinden op locatie van Opdrachtgever met als gevolg enig (lichamelijk) letsel bij Opdrachtgever of aanwezige derden die zich ten tijde van de Werkzaamheden op dezelfde locatie bevinden.

6. Indien Opdrachtgever Hues Dienstverlening voorziet van specifieke hulp- en reinigingsmiddelen komt alle schade door het gebruik van deze zaken voor rekening en risico van Opdrachtgever.

7. Indien Opdrachtgever wenst dat Hues Dienstverlening de locatie van Opdrachtgever afsluit, maakt Hues Dienstverlening gebruik van de door Opdrachtgever verstrekte sleutels en/of codes. Voor alle schade voortvloeiende uit het kwijtraken van de verstrekte sleutels is Hues Dienstverlening niet aansprakelijk. Partijen zullen een aanvullende sleutelovereenkomst tekenen en als bijlage hechten aan de offerte.

8. Indien Hues Dienstverlening op verzoek van Opdrachtgever het alarm dient in- of uit te schakelen voor en na het uitvoeren van de Werkzaamheden behoort dit niet tot de verplichtingen van Hues Dienstverlening zoals voortvloeiend uit de Overeenkomst. Het in- en uitschakelen van een alarm of beveiligingsinstallatie maakt derhalve geen deel uit van de Overeenkomst. Indien het in- of uitschakelen onverhoopt niet of niet volledig juist wordt uitgevoerd, is Hues Dienstverlening hiervoor nimmer aansprakelijk.

9. Hues Dienstverlening staat niet in voor een juiste en volledige overbrenging van de inhoud van en door/namens Hues Dienstverlening verzonden e-mail, noch voor de tijdige ontvangst ervan.

10. Alle aanspraken van Opdrachtgever wegens tekortschieten aan de zijde van Hues Dienstverlening vervallen indien deze niet schriftelijk en gemotiveerd zijn gemeld bij Hues Dienstverlening binnen een jaar nadat Opdrachtgever bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn met de feiten waarop zij haar aanspraken baseert. Een jaar na het beëindigen van de Overeenkomst tussen partijen vervalt de aansprakelijkheid van Hues Dienstverlening.

 

Artikel 18 - Vrijwaring en juistheid van informatie

1. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor de juistheid, betrouwbaarheid en volledigheid van alle gegevens, informatie, documenten en/of bescheiden, in welke vorm dan ook die zij aan Hues Dienstverlening verstrekt in het kader van een Overeenkomst, alsmede voor de gegevens die zij van derden heeft verkregen en welke aan Hues Dienstverlening zijn verstrekt ten behoeve van de uitvoering van de Dienst.

2. Opdrachtgever vrijwaart Hues Dienstverlening van elke aansprakelijkheid ingevolge het niet of niet tijdig nakomen van de verplichtingen met betrekking tot het tijdig verstrekken van alle juiste, betrouwbare en volledige gegevens, informatie, documenten en/of bescheiden.

3. Opdrachtgever vrijwaart Hues Dienstverlening van alle aanspraken van medewerkers van Opdrachtgever voor schade ten gevolge van de Werkzaamheden van Hues Dienstverlening, behoudens opzet of grove schuld zijdens Hues Dienstverlening.

 

Artikel 19 - Klachten

1. Indien Opdrachtgever niet tevreden is over de service van Hues Dienstverlening of anderszins klachten heeft over de uitvoering van zijn opdracht, is Opdrachtgever verplicht om deze klachten zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 7 kalenderdagen na de betreffende aanleiding dat tot de klacht heeft geleid te melden. Klachten kunnen mondeling of schriftelijk gemeld worden met als onderwerp “Klacht”.

2. De klacht moet door Opdrachtgever voldoende onderbouwd en/of toegelicht zijn, wil Hues Dienstverlening de klacht in behandeling kunnen nemen.

3. Hues Dienstverlening zal zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 21 kalenderdagen na ontvangst van de klacht inhoudelijk reageren op de klacht.

4. Partijen zullen proberen om gezamenlijk tot een oplossing te komen.

 

Artikel 20 - Toepasselijk recht

1. Op de rechtsverhouding tussen Hues Dienstverlening en Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.

2. Hues Dienstverlening heeft het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen en zal Opdrachtgever hiervan op de hoogte stellen.

3. Ingeval van vertalingen van deze algemene voorwaarden, is de Nederlandse versie leidend.

●     4. Alle geschillen, ontstaan door of naar aanleiding van de Overeenkomst tussen Hues Dienstverlening en Opdrachtgever, worden beslecht door de bevoegde rechter van Rechtbank Noord-Holland tenzij bepalingen van dwingend recht een andere bevoegde rechter aanwijzen.